עומק שדה בצילום
הבנת המושג עומק שדה תאפשר לנו לשלוט בכלי צילומי רב עוצמה, שיפתח בפנינו יכולות צילומיות מגוונות ויעשיר את יכולות הקומפוזיציה שלנו. אז בואו לא נבזבז זמן ונצלול לעומק השדה!
Depth Of Field
הגדרה: עומק שדה DOF – Depth Of Field הוא אותו איזור שנראה חד וברור לפני, אחרי ומצידי הנקודה שאליה אנו ממקדים.
כאשר עומק השדה גדול, האזורים שלפני נקודת המיקוד ואחריה, יראו ברורים וחדים. וכאשר עומק השדה רדוד, אותם אזורים שלפני נקודת המיקוד ואחריה יראו מטושטשים ונטולי פרטים.
הגורמים המשפיעים על עומק השדה:
- המרחק מן הנושא המצולם. ככל שהמרחק יהיה קטן יותר, עומק השדה יהיה רדוד יותר ולהיפך – מרחק גדול יותר מהנושא ייתן עומקי שדה גדולים יותר.
- אורך המוקד. השפעת אורך המוקד על עומק השדה משמעותית ביותר. אורך מוקד קצר (כלומר זווית ראיה רחבה) יניב עומק שדה גדול ולהיפך.
- מפתח הצמצם. במפתח הצמצם גדול (כלומר ערך f קטן), עומק השדה יהיה רדוד. במפתח צמצם קטן (ערך f גדול) נקבל עומקי שדה גדולים.
- הגורם האחרון קשור בעקיפין לנושא האופטיקה, אבל יש לו השפעה עצומה על היכולת לקבל עומקי שדה רדודים והוא גודלו של חיישן המצלמה.
כידוע, למצלמות קומפקטיות חיישנים קטנים. התמונה שתתקבל על חיישן קטן תתאפיין כמעט תמיד בעומק שדה גדול. למה אני אומר בעקיפין?
מהסיבה שלמצלמות חיישן קטן יש אופטיקה בעלת אורכי מוקד קצרים! הנה אנחנו חוזרים לסעיף 2 – השפעת אורך המוקד על עומק השדה.
נהוג לחשוב שהשפעתו של מפתח הצמצם היא הרבה ביותר על עומק השדה, אך זוהי שגיאה נפוצה. השפעתם של אורך המוקד והמרחק לנושא רבות יותר.
קומפוזיציה הנשענת על מיקוד סלקטיבי
צילום בעומק שדה רדוד, מאפשר לתכנן קומפוזיציות מעניינות שנשענות על מיקוד סלקטיבי של הנושא.
כאשר הנושא מבודד מהרקע אנו מעניקים לו את מלא תשומת הלב בתמונה.
תוך כדי כך, גם עייני הצופה מנותבות בדיוק למקום אליו אנו מכוונים – כדאי לזכור: העין נמשכת תמיד למקום החד ביותר בפריים.
במקביל, מנוטרל הרקע כמעט לחלוטין והופך למשטח אחיד שתומך בנושא ו"מחזיק אותו על גבו" ולא מתחרה בו על תשומת לב המתבונן.
צילומים בעלי עומק שדה רדוד במיוחד, מתאפיינים גם בתחושת העומק (תלת ממדיות) שהם יוצרים אצל הצופה.
עומק שדה גדול
כמובן, שלא לכל נושא וסוג של צילום מתאימה הטכניקה של עומק שדה רדוד.
ישנם מצבים בהם עומק השדה הגדול הוא חיוני ליצירת תמונה "נכונה" יותר.
בצילומי נוף, למשל, נרצה להכיל בפריים פרטים רבים ככל שניתן.
לכן נעדיף במקרים אלו לצלם במפתח צמצם סגור יותר (ערך f גדול יותר).
אם נצלם תמונה קבוצתית של אנשים, נניח באירוע כלשהו.
שימוש בצמצם פתוח מדי עלול ליצור מצב בו הדמות עליה מיקדנו תהיה חדה וברורה, אך אלו שלא ימצאו על אותו מישור של הדמות הממוקדת, יראו פחות חדים ואפילו מטושטשים.
באותה המידה גם צריך להיזהר כשמצלמים פורטרט בעומק שדה רדוד.
עומק שדה רדוד מידי עלול לתת תוצאה שבה רק חלק מהפנים של הדמות נראה חד.
לדוגמא: אם מיקדנו על העיניים, הן יראו חדות, אך קצה האף והאוזניים כבר יהיו מחוץ לתחום עומק השדה.
אמרנו שעומק השדה הוא כלי קומפוזיציה מצוין?
בדיוק! ולא תמיד צריך לבחור בין מצבי הקיצון. גם במצבי הביניים אפשר להשיג קומפוזיציות מעניינות.
במצבים אלו מתקיים מיקוד חד וברור על נושא הצילום ואלמנטים אחרים בתמונה מופיעים במרומז.
קומפוזיציות מסוג זה יוצרות פריים שמורכב מנושא עיקרי ומנושא משני.
הנושאים יכולים להשלים זה את זה, להיות מנוגדים זה לזה וכו' בכך הם מעשירים את התמונה ואת המסר הוויזואלי שאותו אנחנו מעבירים לצופה.
מחירי עדשות בעלות צמצם פתוח
כאמור, השליטה בעומק השדה היא כלי רב עוצמה בידיו של הצלם.
בכדי להשיג עומקי שדה רדודים, מובן שעדיף להשתמש בעדשות בעלות מפתח צמצם מרבי גדול…הבעיה היא שהן גדולות, כבדות ויש להן השפעה מיידית על משקלו של הארנק שלנו… אבל ישנן גם יוצאות מן הכלל.
עדשות 50 מ"מ צמצם 1.8 של ניקון, קאנון ויצרנים נוספים הן עדשות שאיתן אפשר להשיג משחקי עומק שדה מעניינים וקריאטיביים, המחירים לא יקרים באופן יחסי, כ 500 ₪ לערך.
גם עדשות צנועות יותר, כמו חלק גדול מעדשות הקיט, יכולות להצליח במשימה אם נעזור להן – נפתח צמצם למקסימום, נבחר באורך המוקד הגדול ביותר האפשרי ונצלם במרחק הקצר ביותר האפשרי בהתחשב בקומפוזיציה ובנושא.
בכך, בהחלט נוכל להשיג תוצאות מתקבלות על הדעת.
בהצלחה!
אלון קירה
© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה
** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס יסודות הצילום/קורס צילום למתחילים באלון קירה בית ספר לצילום.
** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד קומפוזיציה טכניקות צילום צילום מאקרו צילום ציפורים צילום אינפרה אדום מדריכי עיבודי תמונות ביקורת ציוד