מדריך קומפוזיציה – הרקע, מאחורי הקלעים
הרקע – מאחורי הקלעים
לפני מספר ימים נפגשתי עם ידיד ותיק שחזר לא מכבר מחופשה משפחתית בחו"ל.
לפני שיצא התייעץ עימי בנושא קניית מצלמה חדשה.
נו, איך היה? שאלתי – נפלא! איטליה אף פעם לא מאכזבת! ענה.
שלא לדבר על המצלמה החדשה, אני חייב להראות לך כמה תמונות. תוך שניות שלף ידידי דיסק זעיר מצרור המפתחות ותחב אותו בזריזות למחשב הנייד שנשא עימו.
שים לב איך תפסתי את לוליין הרחוב הזה…זה צולם בפירנצה…אמר, והריץ לפני סדרת תמונות מרשימה.
כן, אמרתי, רק חבל שבכל התמונות נעוץ בפדחתו תמרור אין כניסה שניצב כמה מטרים מאחוריו… – וואללה… פלט ידידי ביגון…טוב, לפחות לא תפסו אותי במכס בדרך חזרה…
הרקע
הרקע, הוא אותו "סבל" הנושא על כתפיו את נושא הצילום שלנו.
לפעמים הוא חשוב לא פחות מהנושא עצמו. לעיתים קרובות, אין אנו שמים לב כלל לקיומו.
אנחנו כל כך מרוכזים בנושא או בהתרחשות אותה אנחנו רוצים לצלם ולא מקדישים מחשבה למה שנמצא מאחור.
ידוע כי העין האנושית נמשכת מייד לכל מה שחד, קונטרסטי, בהיר וצבעוני. אם נרצה שנושאי הצילום שלנו יקבלו את מרכז הבמה בצילום, יש לדאוג לכך שהרקע לא יתחרה בהם על תשומת לב המתבונן.
רקע עמוס, יוצר תחושת מחנק ובלבול.
רקע שבו אלמנטים בהירים או צבעוניים יוצר הסחות דעת מהנושא עצמו.
רקע בהיר מידי יגרום לנושא עצמו להראות חשוך, ואם נמדוד את האור במדידה נקודתית מהנושא – הרקע ישרף.
ולכן חשוב מאוד להקפיד על בחירת הרקע, או לפחות להיות ער להפרעות ברקע שעלולות לשבש לנו את התוצאה הסופית.
רקע נטרלי וחלק
ברוב המקרים מספיק רק שינוי זווית קל בכדי ליצור רקע שונה ובכך להימנע מגורמים מפריעים.
גם פתיחת צמצם תעזור לנו להפוך את הרקע לפחות דומיננטי.
כאשר מצלמים בצמצם פתוח (ערך f קטן), אנו יוצרים עומק שדה רדוד.
כאשר עומק השדה רדוד, מתקבל הנושא באופן חד וברור בעוד שהאזורים שמלפניו ומאחוריו נראים מטושטשים ונטולי פרטים.
בכך אנו מסייעים לרקע להראות שטוח וניטראלי יותר.
רקע ניטראלי וחלק, לא יתחרה בנושא. להיפך, הוא יבליט אותו ויציף אותו על פני התמונה כולה. בכך נוכל לנתב את עיני המתבונן בדיוק למקום אליו אנו מעוניינים ללא הפרעות מאחור.
חשוב להזכיר שמצלמות קומפקטיות אינן מסוגלות להניב תוצאות סבירות של עומק שדה רדוד.
וזאת בשל המימדים הזעירים של החיישנים והאופטיקה שלהן. ולכן על המשתמשים בציוד זה להיות קפדניים וזהירים שבעתיים בבחירת הרקע.
למרות כל האמור לעיל, לא תמיד נרצה לשבש את מופע הרקע בתמונות שלנו. בצילומי נוף – נרצה להראות את הנוף כולו ברור וחד – צמצם סגור יחד עם הקפדה על כללי קומפוזיציה בסיסיים, יעשו עבורנו את העבודה.
חשיבותו של הרקע
בצילום זה, כמו בצילומי נוף רבים, נרצה לתת למתבונן את מלוא התמונה כאילו הוא נוכח במקום.
צמצם סגור ואורך מוקד קצר מניבים עומק שדה אינסופי.
בתמונה זו הכל חד וברור, החל מהסלעים בקדמת הפריים ועד לבתים שברקע.
ישנם מקרים בהם לרקע חשיבות דווקא בפרטים המצויים בו.
הרקע יכול להכיל פרטים רבים שישרתו את הצילום, יעשירו את המתבונן באינפורמציה חשובה על הנושא או יתרמו להבנת ההתרחשות כולה.
גם במקרים אלו עלינו להתייחס בכבוד לרקע.
על כן נבחר שלא להקטין את הנוכחות שלו בצילום, או שנדאג לצלם מזווית כזאת ממנה נוכל לראות גם את הנושא וגם את אותם פרטים חשובים ברקע בפריים אחד.
הפרטים ברקע הם חלק בלתי נפרד מסביבת עבודתו של הנפח. חשיבותם רבה להעברת האווירה בתמונה.
צילום בעומק שדה רדוד, אשר היה מבליט את הדמות על חשבון הפרטים שסביבו, היה ממעיט מערך הסיטואציה.
לסיכום
לסיכום, בצילום כמו בתחומי אומנות אחרים, אין כללים אחידים לכל מצב. לכן, מומלץ תמיד לגלות רגישות לכל מכלול הפרטים המרכיבים את היצירה השלמה.
והרקע הוא חלק בלתי נפרד מהיצירה הצילומית. אז בואו נתן לו מעט יותר תשומת לב ונעמיד אותו רגע בקדמת הבמה.
בהצלחה!
אלון קירה
© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה
** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס יסודות הצילום/קורס צילום למתחילים באלון קירה בית ספר לצילום.
לפרטים והרשמה:
בטלפונים: 074-7027876, נייד 054-7260062
או בדוא"ל info.allonkira@gmail.com
** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד / קומפוזיציה / טכניקות צילום / צילום מאקרו / צילום ציפורים / צילום אינפרה אדום / מדריכי עיבודי תמונות / ביקורת ציוד