פלאש ותאורה
קשה לצלם תמונה ללא אור…בעצם אפשר – אם ברצוננו להציג תמונה של חושך… האור הוא מרכיב חיוני ביצירת התמונה.
אור חוזר המגיע מהסצנה אל החיישן הוא זה שיוצר את התמונה. נו, אז מה עושים בחושך או כשהאור החוזר מועט? למדנו שאפשר לפתוח צמצם, להעלות ISO או לצלם בחשיפה ארוכה, אך לעיתים, ישנם מצבים שגם פעולות אלו לא יצליחו להניב לנו חשיפה טובה, שלא לדבר על הקפאת התמונה.
כאן נכנס לחיינו הפלאש – מבזק בעברית.
תפקידו של הפלאש הוא לספק מקור אור מיידי ויעיל כדי לפצות על המחסור באור סביבתי זמין.
אופן פעולת הפלאש
הפלאש הוא בעצם נורה רבת עוצמה הנדלקת לזמן קצר ביותר.
סוללות המצלמה או סוללות חיצוניות טוענות רכיב חשמלי שנקרא קבל המצוי בפלאש.
הקבל אוגר את המתח מהסוללות וכשהוא טעון, הוא מוכן לפרוק את המתח הזה בעוצמה רבה ביותר.
פריקת המתח נעשית דרך נורת הפלאש כהרף עין.
הנורה מבזיקה, הקבל נפרק ומייד נטען מחדש במתח מהסוללות.
עוצמת הפלאש
כל כך פשוט, כל כך יעיל. עוצמתו של הפלאש נמדדת בערך שנקרא מספר מנחה. באנגלית: Guide Number ובקיצור GN.
המספר המנחה, GN מבטא את עוצמת ההארה המקסימאלית של הפלאש ובעזרתו ניתן לחשב את מרחק ההארה היעיל של הפלאש.
ערך זה תמיד נמדד לפי ISO=100. הנוסחה לחישוב המרחק היא פשוטה:
מרחק = מפתח צמצם / מספר מנחה
דוגמא: לפלאש GN=24, קבענו צמצם 4 ב ISO=100 – מרחק ההארה יהיה 6 מטרים. 24/4=6.
שיטות מדידת אור עם פלאש
כדי להגיע לחשיפה נכונה, המצלמה מודדת את האור החוזר מהסצנה ומד האור מדווח לנו את תוצאת המדידה. בעבודה עם פלאש יש לנו למעשה שני מצבים:
1. הסצנה חשוכה ( לפני ההבזקה).
2. הסצנה מוארת באור המבזק.
אז איך ידע מד האור למדוד נכון את האור החוזר עוד לפני שהפלאש הבזיק?
TTL
שיטת מדידת האור הקרויה TTL (דרך העדשה – Though The Lens) באה לפתור סיבוך זה.
בשיטת TTL מודד הפלאש את האור תוך כדי ההבזקה עם תחילת החשיפה.
כשהגיעה חשיפת הנושא לרמה הרצויה, מפסיק הפלאש את פעולתו. נתוני החשיפה מגיעים למבזק דרך העדשה ומכאן שמה של השיטה.
E-TTL
שיטה מתקדמת יותר למדידת אור דרך העדשה נקראת E-TTL.
בשיטה זו מבזיק הפלאש הבזקה מקדימה בעוצמה נמוכה לפני ההבזקה העיקרית.
האור החוזר מההבזקה המקדימה משמש למדידת האור מהסצנה. מייד אחריה באה ההבזקה העיקרית שבה נקבעת העוצמה בהתאם לנתוני החשיפה שהתקבלו מההבזקה המקדימה.
E-TTL, I-TTL, P-TTL, הן שיטות דומות למדידת אור דרך העדשה באמצעות הבזקה מקדימה.
מצב M
כמובן, שניתן גם לוותר על שיטות המדידה המתקדמות ולקבוע את עוצמת ההבזקה באופן ידני – מצב M בפלאש.
במצב ידני, על הצלם לכוון את העוצמה מחדש בכל פעם שיש שינוים בערכי הצמצם, התריס וה – ISO וכן כשמשתנים התאורה, המרחק לאובייקט, אורך מוקד וכו'.
מהי מהירות סנכרון פלאש?
ברור כי פעולת הפלאש חייבת להיות מסונכרנת בשלמות עם פתיחת התריס בעת החשיפה.
כדי להבין את משמעות מהירות סנכרון הפלאש, צריך להבין קודם את אופן פעולתו של התריס.
התריס במצלמות הרפלקס, כשמו כן הוא, בנוי ממספר עלים או שלבים.
במהלך חשיפה במהירות גבוהה, נעים עלים אלו בתאום ובכל רגע נתון, רק חלק אחר של החיישן נחשף לאור – עד שבתום התהליך נחשף החיישן כולו.
מאופן פעולה זה, ניתן להבין שעל מנת שהחישן ייחשף כולו באופן אחיד עליו לקבל אור בצורה רציפה.
במהירות תריס נמוכה, אין לנו בעיה, כי פעולת העלים האיטית מאפשרת לחיישן להיחשף כולו לאור ברגע נתון.
אך מה קורה אם מהירות תנועת העלים איטית יותר ממהירות ההבזקה? במקרה זה ייחשף לאור רק חלק מהחיישן שלא היה מכוסה בזמן ההבזקה ונקבל תמונה שבה יופיע פס כהה. הפס הכהה – אותו חלק מהחיישן שהיה מכוסה על ידי עלה התריס בזמן ההבזקה. פס זה יכול להתקבל לרוחב הפריים או לאורכו, תלוי במבנה התריס.
תאורת הפלאש איננה רציפה אלא רגעית
בצילום במהירות גבוהה בתאורת שמש לא תהיה לנו כל בעיה, מכיוון שאור השמש רציף במשך כל התהליך, אך תאורת הפלאש איננה רציפה אלא רגעית – פלאשים סטנדרטים מבזיקים לפרקי זמן קצרים ביותר של 1/1,000 עד 1/15,000 שניות.
לכן מגבילים יצרני המצלמות את מהירות סנכרון הפלאש כדי למנוע חשיפה חלקית במהירות תריס גבוהה. ככל שלמצלמה מהירות סנכרון פלאש גבוהה יותר, כך היא יעילה יותר וגמישה יותר בעבודתה עם פלאשים.
מהירויות סנכרון של 1/60, 1/100 שניות, נחשבות היום למהירויות סנכרון איטיות.
רוב מצלמות הרפלקס המודרניות בעלות מהירויות סנכרון של 1/200-1/250 שניות – תלוי בדגם.
High Speed Sync
סנכרון מהיר , High Speed Sync – קיימת אפשרות להשתמש בפלאש גם במהירויות תריס גבוהות ממהירות הסנכרון. אך כאן נצטרך לעבוד עם פלאש שתומך במצב High Speed Sync.
במצב זה יורה הפלאש רצף של הבזקים מהירים בזמן החשיפה, בניגוד להבזקה אחת במצב הרגיל.
רצף זה של הבזקים יוצר חשיפה אחידה ומונע את בעיית החשיפה החלקית.
החיסרון הוא ששיטה זו מחלקת את האנרגיה האצורה בקבל הפלאש למספר הבזקים, כך שההבזקות הן חלשות יותר ובמהירויות תריס גבוהות מאוד, תהיה תאורת הפלאש יעילה רק למרחקים קצרים.
סנכרון קדמי/אחורי – סנכרון קדמי הוא מצב בו מופעל הפלאש עם פתיחת התריס בתחילת תהליך החשיפה. בסנכרון אחורי מופעל הפלאש בסיום החשיפה.
תוכניות עבודה ופלאש AUTO
בתכנית עבודה אוטומטית, בוחרת המצלמה בעצמה מתי להפעיל את הפלאש.
לצלם אין כל שליטה על הפעלתו וברוב המצלמות מהירות הסנכרון האוטומטית איטית למדי – בסביבות 1/60 שניה.
מצב זה מתאים לחסרי ניסיון בצילום. היתרון במצב זה הוא שכמעט אף פעם לא נפספס את הרגע.
מצד שני, החסרונות הם רבים:
כאמור, לצלם אין שום שליטה על הפעלת הפלאש ועל עוצמתו.
לפעמים נרצה לבטל את הפעלת המבזק, במיוחד אם נוכל לקבל חשיפה טובה על ידי בחירת ערכי צמצם, תריס וISO אחרים ממה שהאלגוריתם האוטומטי במצלמה בחר עבורנו.
תוכניות חצי אוטומטיות ופלאש
עדיפות צמצם – מהירות התריס, במצב עדיפות צמצם, מוגבלת למהירות הסנכרון המרבית. בד"כ 1/250, 1/200.
לכן, אם נרצה להשתמש בפלאש בתנאי תאורה טובים (לצורך מילוי, למשל) עלולה התמונה להישרף בגלל עודף אור. במקרים אלו, נצטרך להקפיד על צמצם סגור יחסית, על בחירת רגישות נמוכה ועל הקטנת עוצמת ההבזקה – פיצוי שלילי במבזק.
עדיפות למהירות ותוכנית עבודה ידנית M – בתוכניות עבודה אלו, לא נוכל לבחור במהירות תריס גבוהה ממהירות הסנכרון המרבית של המצלמה. אלא במצב High Speed Sync.
שליטה על חשיפה בעבודת פלאש
שליטה על החשיפה עם פלאש, שונה במעט מעבודה ללא פלאש. בואו נבין כיצד משפיעים ערכי הפרמטרים השונים על איכות החשיפה עם הפלאש:
צמצם
מפתח הצמצם – הצמצם הוא הגורם העיקרי המשפיע על חשיפת הנושא עם פלאש.
הצמצם אחראי על כמות האור הכללית המגיעה לחיישן ולכן בחירת צמצם פתוח עדיפה בתנאי תאורה קשים. צמצם פתוח יכניס יותר אור ויקל על עבודת הפלאש לחשוף נכון את הנושא.
בחירת צמצם סגור תגרום לפלאש להבזיק בעוצמה רבה מאוד. עלול להיווצר מצב שגם ההבזקה החזקה ביותר לא תספיק ואז נקבל תמונה בחשיפת חסר, שלא לדבר על בזבוז סוללות המבזק. בצמצם סגור נוכל להשתמש בפלאש מילוי בתאורה חזקה.
מהירות התריס
מהירות התריס – הבנו שפעולת ההבזקה מהירה יותר ממהירות התריס. אי לכך, אין למהירות התריס כמעט כל השפעה על חשיפתהנושא!
מהירות התריס תשפיע בעיקר על חשיפת הרקע. נניח שבחרנו מהירות סנכרון מקסימאלית.
בעת הצילום, הנושא ייחשף לאור המבזק ויתקבל בצורה נכונה, אולם, הרקע (אם הוא מרוחק) לא מקבל את אור המבזק והאור החוזר ממנו ייחשף במשך זמן קצר יחסית. הרקע יתקבל כהה ואפל עד כדי אובדן פרטים מוחלט.
במקרה זה, כדאי להקטין את מהירות הסנכרון, על מנת שאור חוזר מהרקע יגיע לחיישן במשך יותר זמן וכך הוא יתקבל בהיר יותר ועשיר בפרטים.
זכרו, הקטנת מהירות הסנכרון לא תגרום לנושא חשיפת יתר.
ISO
רגישות, ISO – גם הISO כמו מהירות התריס משפיע בעיקר על הרקע.
בתוכניות מדידה TTL, E-TTL מתקשר הפלאש עם המצלמה וקובע את עוצמת ההבזקה בהתאם לרגישות שנבחרה בכדי לחשוף נכון את הנושא.
ברגישות נמוכה מאוד, הרקע שוב עלול להתקבל כהה ואפל. העלאת הרגישות מגבירה את רגישות החיישן לאור וכך נקבל בהירות רבה יותר של הרקע, מבלי לפגוע בחשיפת הנושא.
אורך מוקד העדשה
אורך מוקד – צילום עם פלאש באורכי מוקד קטנים – זווית רחבות, עלול לתת תוצאה לא אחידה מבחינת פיזור אור.
התמונה עלולה להיחשף לתאורת הפלאש רק במרכזה והצדדים יראו אפלים. פלאש מובנה, הנמצא מעל לעדשה עלול לגרום להטלת צל העדשה והתמונה תראה חשוכה בתחתיתה.
כדאי להיות רגישים מאוד לאורכי המוקד בעבודה עם פלאש, במיוחד בזוויות הרחבות ולהכיר את מגבלות הציוד.
הפלאשים המודרניים מתקשרים עם המצלמה ומקבלים דיווח על אורך המוקד בו מצלמים. מידע זה משנה את פיזור ההארה.
בזויות רחבות תהיה הבזקה עם פיזור רב יותר לצדדים כדי לכסות את רוחב הפריים ככל שניתן.
באורכי מוקד ארוכים, יצמצם הפלאש את אלומת ההבזקה לאזור קטן יותר בהתאם לזווית הצרה של העדשה.
פיצוי חשיפת פלאש
פיצוי חשיפת פלאש – כדי לאפשר שליטה רבה יותר על עוצמת ההבזקה, אפשר לפצות את הבזקת הפלאש כלפי מעלה או מטה.
פיצוי חיובי יגביר את עוצמת ההבזקה ופיצוי שלילי יקטין אותה. חשוב לדעת שפיצוי חשיפת הפלאש קובע אך ורק את עוצמת ההבזקה ולא משנה את שאר הפרמטרים של החשיפה.
ישנו תפריט מיוחד במצלמה לקביעת פיצוי הפלאש ובפלאש חיצוני ניתן גם לכוון את הפיצוי על גבי הפלאש עצמו.
מרחק מהנושא
מרחק מהנושא – לכל פלאש טווח פעולה יעיל הנמדד במספר המנחה שלו. נשתדל תמיד לצלם את הנושא בתוך טווח זה.
כאשר הנושא מרוחק מאוד כדאי להשתמש בפיצוי חשיפת פלאש חיובי, לפתוח צמצם ככל שניתן ולהעלות רגישות.
סוגי פלאשים
סוגי פלאשים אחרי שלמדנו על אופן פעולתו של פלאש ועל חישוב עוצמתו, בואו ונכיר את הנפוצים שבמשפחת הפלאשים:
פלאש מובנה
פלאש מובנה – הפלאש המובנה הוא פלאש המובנה בגוף המצלמה. הוא חלק בלתי נפרד ממנה ומצוי במצלמות קומפקטיות וברוב מצלמות הרפלקס.
במצלמות הרפלקס המקצועיות בד"כ לא מותקן פלאש מובנה.
הוא קטן יחסית, ממוקם מעל לעדשה או בסמוך אליה. המספר המנחה שלו קטן יחסית והוא צורך את אנרגיית הסוללות של המצלמה עצמה.
פלאש חיצוני
פלאש חיצוני – פלאש שניתן לחברו למצלמה. הדרך הנפוצה לחיבור פלאש חיצוני היא באמצעות "נעל חמה" באנגלית: Hot Shoe .
נעל חמה היא מסילת מתכת ובה מגעים חשמליים. הפלאש מושחל לתוך המסילה והמגעים החשמליים מעבירים מהמצלמה אל הפלאש ולהיפך נתונים כגון מפתח הצמצם, משך החשיפה, רגישות, אורך מוקד וכו'.
בכך יכול הפלאש לקבוע את עוצמת ההבזקה המדויקת ביותר לסצנה המצולמת. פלאש חיצוני אפשר לחבר גם באמצעות כבל סנכרון, או להפעילו שלא על גוף המצלמה על ידי משדר אלחוטי או באמצעות אינפרה אדום.
הפלאש החיצוני ניזון ממקור כוח עצמאי. בכך הוא לא זולל את סוללות המצלמה. הוא בעל עוצמה חזקה יותר מזאת של הפלאש המובנה –GN גבוה יותר.
ניתן לשלוט על עוצמתו באופן מדויק יותר מזה של הפלאש המובנה. וברוב הפלאשים המודרניים, אפשר להטות את ראש ההבזקה לכיוונים שונים – בהמשך נבין למה זה נחוץ.
פלאש סטודיו
פלאש סטודיו – זהו ציוד מקצועי ונראה כמו פנס תאורה, לא תמיד ניתן לחברו ישירות למצלמה. לפלאש סטודיו עוצמות הבזקה חזקות ביותר ואפשרויות מתקדמות לכיוון ההארה.
גם הוא יכול להיות מופעל באמצעות כבל סנכרון, פלאש המצלמה או משדרים אלחוטיים.
Ring Flash
פלאש טבעתי Ring Flash ופלאש כפול Twin Flash– אלו פלאשים בעלי שני אלמנטים להבזקה.
הם משמשים בעיקר לצילומי מאקרו. יחידת הקבלים של הפלאש מורכבת על הנעל החמה ואילו האלמנטים המבזיקים מורכבים באמצעות מתאם מיוחד על קצה העדשה.
בכך הם מאפשרים הבזקה מזווית הראיה של העדשה. בצילומי מאקרו, מבזק חיצוני המורכב על גוף המצלמה או מבזק מובנה עלולים לייצר הארה זוויתית על הנושא ואפילו לגרום להטלת צל העדשה על האובייקט עצמו.
לפלאש הכפול ולפלאש הטבעתי עוצמת הארה לא גבוהה במיוחד – GN נמוך.
הם מיועדים להבזקה על אובייקטים קרובים בלבד ויכולות הכיוון שלהם מגוונות למדי, כך שאפשר לקבוע עוצמות שונות וכיוונים שונים לכל אחד מהאלמנטים.
קראו עוד על עבודת מבזקים בצילומי מאקרו במאמר צילום מאקרו חלק 5.
צילום עם פלאש בהבזקה ישירה
בהבזקה ישירה מבזיק הפלאש קדימה אל הנושא. במצב זה מופגז הנושא באור ישיר ממקור קטן יחסית (נורת המבזק) והתוצאה דומה מאוד למה שאנחנו נוהגים לכנות: "פוטו רצח".
בהבזקה ישירה נקבל קונטרסטים חזקים, נאבד את הצללים הטבעיים, יוצרו לנו צללים אחרים במקומות לא רצויים :
לדוגמא: אובייקט שמאחוריו קיר, יטיל את צלו על הקיר ונראה בתמונה הסופית צל קשה מאחור.
בנוסף, הפלאש הישיר עלול לגרום לשיבושי הצבעים הטבעיים ושיטוח הנושא, עד כדי כך שהוא נראה דו מימדי.
אחת הבעיות הנפוצות של פלאש ישיר במיוחד אם מדובר בפלאש מובנה, היא בעיית העיניים האדומות.
החזרי אור מכלי הדם שברשתית העין נותנים את אפקט העיניים האדומות.
האחראים העיקריים לבעיה זו הם כיוון ישיר של הפלאש לעבר המצולם ומרחק קטן בין הפלאש לבין העדשה.
כדי למנוע את הבעיה, אפשר לבחור בתוכנית (במצלמה) למניעת עיניים אדומות.
בתוכנית זו, יורה הפלאש מספר הבזקות מהירות לפני ההבזקה העיקרית. מטרת ההבזקות המקדימות היא לצמצם את אישוני המצולם.
כשמגיעה ההבזקה הראשית, האישונים מצומצמים מאוד וההחזרים מהרשתית קטנים, אם בכלל.
עוד דרך היא להשתמש בפלאש חיצוני. פלאש חיצוני ממוקם מעט גבוה יותר מהפלאש המובנה ביחס לעדשה. ולכן האור הזוויתי לא מוחזר ישירות מהרשתית לעדשה.
פלאש מוקפץ
פלאש מוקפץ לא, לא אוכלים את זה… פלאש מוקפץ מתאפשר על ידי הטיית ראש הפלאש אל משטח כלשהו המחזיר את האור אל הנושא.
בדרך כלל נוח להקפיץ את הפלאש מתקרות או קירות צדדיים.
בשיטה זו, מוחזר האור ממשטח גדול יותר ומגיע אל הנושא כשהוא מפוזר ומרוכך יותר.
בכך עוטף האור המוקפץ את הנושא ונותן מראה טבעי יותר ופחות קונטרסטי.
גם הצללים יראו רכים יותר ושיבוש הצבעים קטן יותר.
הקפצה מהתקרה– אפשרית בתנאי שהתקרה לא גבוהה מידי.
יש להטות את ראש הפלאש כלפי מעלה ולצלם כרגיל.
הפלאש מזהה שהראש מוטה, ומפצה על כך בהבזקה חזקה יותר, כך שהנושא ייחשף נכון.
כדאי לוודא שאנו מקפיצים מתקרה לבנה, תקרה צבעונית תחזיר אור צבעוני אל הנושא ואנו עלולים לפגום בצבעי הסצנה.
הקפצה מהצד – אפשרית מקירות סמוכים לנושא. גם כאן, כמו בהקפצה מהתקרה, חוזר האור אל הנושא כשהוא רך יותר ומפוזר יותר. מצב זה נותן תאורה זוויתית מעניינת.
ריכוך ופיזור בדרכים אחרות
ריכוך ופיזור בדרכים אחרות – אני מניח שכבר הבנתם את העיקרון, אם אנחנו מעוניינים בחשיפה אחידה ולא קונטרסטית עלינו לרכך ולפזר את תאורת המבזק.
מרככי פלאש – דיפיוזרים, הם כוסות פלסטיק חצי שקופים המורכבים על ראש הפלאש.
תאורת הפלאש העוברת דרכם מגיעה אל הנושא מרוככת יותר.
יש מגוון גדול של מרככים חלקם פשוטים ולא ממש מורגשים, וחלקם בעלי מבנה מתוחכם שפרט לריכוך יוצרים גם פיזור רב יותר של התאורה. דרך אחרת היא בעזרת תיבת ריכוך – Soft Box.
תיבות ריכוך מגיעות בגדלים שונים, חלקן מיועדות לעבודת סטודיו וחלקן קטנות מספיק להרכבה על הפלאש החיצוני.
תיבת ריכוך עשויה מחומר פלסטי רך ושקוף למחצה. שטח הפנים של התיבה גדול יותר משטח הפנים של ראש הפלאש ולכן האור מגיע אל הנושא מפוזר ורך יותר.
תאורה רכה היא תאורה שבה מתקבלים צללים עדינים ונשמרים הן הצבעים הטבעיים ותלת המימדיות של הנושא, בניגוד לתאורה חזקה שמשטחת את הנושא.
פלאש מילוי
פלאש מילוי – Fill Flash במצבי תאורה קשה, למשל אור שמש ישיר, נוצרים צללים קשים על הנושא. כדי להפחית את הצללים האלה, אפשר להשתמש בפלאש למילוי הצללים.
המשמעות של פלאש מילוי היא שהוא איננו משמש כמקור האור העיקרי בצילום. במצבים כאלה, נשתמש בסנכרון מהיר ולעיתים כדאי לתת גם פיצוי חשיפה שלילי בפלאש.
פלאש Slave
פלאש Slave זהו פלאש חיצוני, שתפקידו להאיר את הנושא מכיוון אחר ממיקום המצלמה. פלאש Slave איננו עצמאי.
הוא מקבל פקודת הבזקה מהפלאש הראשי של המצלמה (Master) ומבזיק יחד איתו.
אפשר להפעילו גם באמצעות משדר רדיו אלחוטי או אינפרה אדום. ניתן לחבר פלאש Slave גם באמצאות כבל סנכרון.
פלאש Slave שפועל בשיטת TTL, יקבל מפלאש ה Master לא רק את פקודת ההבזקה, אלא גם את נתוני החשיפה מהעדשה וכך נקבעת עוצמת ההארה.
לתכנון תאורה מתוחכמת, אפשר להבזיק עם מספר מבזקי Slave הממוקמים במקומות שונים ביחס לאובייקט. שימוש במספר מבזקים פותחת אינספור אפשרויות תאורה כיד הדמיון הטובה של הצלם.
סיכום
פלאש, אביזר צילום חיוני למצבי צילום רבים, במיוחד בתנאי תאורה קשים.
לפלאש חיצוני גמישות שימוש רבה יותר מאשר לפלאש המובנה, החל מהיכולת לשלוט בכיוון ההארה ועד לעוצמתו הגדולה.
תכנון תאורה מבוססת פלאשים הוא מקצוע בפני עצמו. האפשרויות ביצירת אווירה או קומפוזיציות מעניינות שנשענות על תאורה מתוחכמת הן אינסופיות.
לשימוש יומיומי, כדאי להכיר את יכולותיו וחסרונותיו של הפלאש שלנו, להכיר את הדרכים לשלוט בו ובחשיפת הנושא והרקע. ולזכור את מילות המפתח אם ברצוננו בתאורה אחידה ונעימה – פיזור וריכוך.
בהצלחה!
אלון קירה
© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה
** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים קורס תאורה מעשית / קורס צילום סטודיו באלון קירה בית ספר לצילום.
** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד קומפוזיציה טכניקות צילום צילום מאקרו צילום ציפורים צילום אינפרה אדום מדריכי עיבודי תמונות ביקורת ציוד