מאמר צילום – צילום באור אחורי
טכניקת צילום באור אחורי
הקפד לצלם כשהשמש בגבך – את המשפט הזה שמעתי לא אחת בראשית דרכי בעולם הצילום.
למען האמת, יש בו הרבה הגיון.
כאשר השמש או מקור האור העיקרי, נמצא מאחורי המצלמה, מתקיים מצב בו נושא הצילום שלנו זוכה לתאורה ישירה.
במצב זה נוכל להבחין היטב בפרטים, בצבעים, נוכל למקד בקלות, בקיצור, מתכון מנצח לצילום טוב.
ואולם, בשנים האחרונות אנו עדים לשיפור רב בציוד האופטי הזמין בשוק הצילום מצד יצרני העדשות.
במגוון רב של העדשות החדשות שהופיע הותקנו ציפויים חדשים על האלמנטים האופטיים המרכיבים את העדשה ובכך מאפשרים לה להתמודד טוב יותר עם אור המגיע מכיוונים אחרים אל נושא הצילום.
הבעיות העיקריות המאפיינות צילום שבוצע אל מול מקור אור הן בדרך כלל הבהקים (פלייר), ירידה משמעותית בניגודיות של הנושא (קונטרסט נמוך) וחלביות (הצילום נראה כאילו צולם דרך שכבת אובך כבדה).
נכון, הציפויים המודרניים של העדשות המצויות היום בשוק לא תמיד מעלימים לחלוטין את הבעיות הנ"ל, אך מצמצמים אותן מאוד ובתנאים מסוימים מאפשרים לבנות קומפוזיציה ולתכנן חשיפה שנשענות על העובדה שמקור האור מגיע מזווית אחורית אל נושא הצילום.
הקסם של האור האחורי בצילום
לאור האחורי קסם רב.
הוא מוסיף דרמטיות לצילום, מאפשר ליצור ניגודיות מעניינת בין הנושא לרקע או בין חלקים שונים של הנושא עצמו.
הוא חודר דרך משטחים חצי שקופים ומעצים בכך את צבעם ושקיפותם.
במקרים רבים הוא יוצר הילה בהירה סביב קווי המתאר של הנושא ובכך שוב מעצים אותו ואת הדרמטיות של הצילום. בנוסף, הוא עשוי להגדיל את הגוונים ולהבליט את המרקם של נושאים רבים – בעיקר בצילומי טבע, נוף ואנשים.
שימוש באור אחורי
אני מוצא את עצמי עושה שימוש נרחב בצילום באור אחורי בעיקר בצילומי פורטרט או פרחים.
פרחים, מעצם היותם חצי שקופים, הופכים לנושאים אידאליים לסגנון צילומי זה. הצבעים הופכים לעזים יותר, עורקי העלים מודגשים ובכלל, מתקבלת אווירה דרמטית של האור החודר מבעד.
אם נהיה ערים לארסנל רב עוצמה זה של אפשרויות, נוכל לתכנן את מיקומנו ביחס לנושא כך שהאור יגיע בזווית אחורית או צדדית ובאופן זה נלכוד את הדרמה הגלומה בו.
אין הכוונה שמקור האור יגיע ממש מאחורי הנושא. במקרה זה אם נבצע חשיפה המתבססת על מדידת אור מהנושא, נקבל רקע "שרוף" ואם נחשוף עם מדידת אור מהרקע, אזי הנושא יתקבל כצללית – אפל, כהה וללא פרטים.
לא שיש לי משהו נגד צלליות, אבל זה לא הנושא הפעם.
הכוונה היא שמקור האור יגיע בזווית (עליונה או צדדית) מאחורי הנושא.
למשל תאורת שמש בזויות של 45-60 מעלות מאחורי דמות.
אני כבר שומע שאלות בנוסח: האם להצטייד במד זווית בצמוד למצלמה? והתשובה היא: רק אם בא לכם מאוד… 🙂
אז בואו נפשט – שימוש באור אחורי או זוויתי צדדי עשוי להניב תוצאות דרמטיות ומיוחדות כאשר מקור האור לא נמצא במצבי קיצון.
כלומר, כאשר השמש (נתייחס לשמש כדוגמא) לא נמצאת בשיא הרקיע בצהרי היום ולא כאשר היא נמצאת סמוך לאופק בשעות הזריחה או השקיעה.
גם חלון בבית שמבעדו חודר אור ישיר וחזק, יכול לשמש כמשענת לקומפוזיציות של אור אחורי או צדדי.
כל שעלינו לעשות זה למקם את הנושא באופן כזה שיוטל על חלקו אור ישיר, מהצד או מאחור ואז לתכנן את הקומפוזיציה והחשיפה.
כיצד לאזן את החשיפה?
על מנת לחשוף נכון את כלל התמונה (נושא + רקע) כדאי לא להכליל אזורים בהירים מידי מאחורי הנושא.
אזורים אלו עלולים להתקבל בחשיפת יתר ולמשוך את העין.
לגבי הנושא עצמו, ממנו אנו רוצים לקבל פרטים וגוונים – זוכרים? לא צללית! לכן, נמדוד את האור מהנושא עצמו תוך כדי תת חשיפה קלה.
בדרך כלל פיצוי חשיפה קל של שליש או שני שלישים יספיקו.
רק להזכירכם, פיצויי חשיפה מתאפשרים רק בתוכניות הצילום החצי אוטומטיות והידניות בלבד.
מי שמצלם על מצב אוטומט מעניק את הבחירה בנתוני הצילום למצלמה עצמה ואיננו מסוגל לשלוט על מאום, פרט כמובן, לבניית הקומפוזיציה.
עשן באור אחורי
המעשן. צילום חטף בשוק בעיר סיגישוארה שברומניה. האור מגיע מאחורי הדמות מזווית עליונה.
שימו לב להילה הבהירה סביב קווי המתאר שלו, לדומיננטיות של עשן הסיגריה ולאופי המיוחד שיוצרת התאורה.
אז בואו נשים לרגע את התפיסה המסורתית על מיקומו של האור מאחור…תרתי משמע וננסה ללכוד את הקסם שבאור האחורי, את הדרמה שהוא עשוי להעניק לקומפוזיציות שלנו ונעטוף את הנושאים שלנו בהילות מרהיבות.
בהצלחה!
אלון קירה
© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה
** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס יסודות הצילום/קורס צילום למתחילים באלון קירה בית ספר לצילום.
לפרטים והרשמה:
בטלפונים: 074-7027876, נייד 054-7260062
או בדוא"ל info.allonkira@gmail.com
** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד / קומפוזיציה / טכניקות צילום / צילום מאקרו / צילום ציפורים / צילום אינפרה אדום / מדריכי עיבודי תמונות / ביקורת ציוד